سبک نامه یک سمک

یک ماهی آزاد

سبک نامه یک سمک

یک ماهی آزاد

سرک کشی به نام شرع یا اسارتی به تمنای ثواب

 

وقتی تو ایران زندگی می کنی خیلیها انگاری استنطاقچی باشن و مخبر تامینات! توقع دارن از بای بسم الله تا تای تمت زندیگتو بریزی رو داریه و تعریف کنی و اگرم خودت نگی چنان ته توی همه چی رو در می یارن که انگشت به دهن می مونی که تو زندگی چها داشتی که خودتم فراموش کرده بودی! حالا اینا در برابر مساله آتی چندان بد نیست. قسمت بد ماجرا اینه که اینجا کلا زندگیت در باز و اوپنه! یعنی اصلا نمی تونی زندگی خصوصی داشته باشی. در واقع حتی چنین حقی رو نداری. حالا با کسی سرّ و سر داشتن که نه ولی حتی اگه رفت و آمدی داشتی، حتما باید از طرف همه شناخته شده و با مهر تایید و برگه ضمانت و گارانتی این ارتباط ادامه پیدا کنه. شایدم بهتره تو اتاقک شیشه ای زندگی کنی تا همه چی در دید و رویت همگان باشه تا با خیال جمع هر لحظه رصدت کنن که در حال ارتکاب اعمال وقیحه ای نباشی!  

می خوای بپیچی به پر و پای عرف عقب مونده و خصلتهای متحجرانه، می بینی در واقع این شرعمون هست که راه رو برای تجسس و تفحص در زندگی خصوصی دیگران باز کرده. چه اسمهای خوش آب و رنگ و دهان خیر طلبان شیرین کنی هم روش هست. امر به معروف! نهی از منکر! خوبه والا، هم سرک می کشی زیر پتوی ملت و هم هتل درجه لوکس بهشتی نصیبت می شه! منکه هنوز با این سن نزدیک به قرنی نفهمیدم چرا گل گرفتن دریچه قلب و خفه کردن احساس از بیخ و بن، تقوا محسوب می شه! گاهی مشکوک می شم، خدایی که می گن این قدر رحمان و رحیمه و از قولش شعرها می سرایند، "تو برای وصل کردن آمدی، نی برای فصل کردن آمدی"، چطور به فصل کننده وعده ثواب می ده!  

اگه این بیت از اتصال روحانی آدمی به خالقش فرای همه آموزه های پیشینش می گه و می شه با حرفهایی از سر دلتنگی و بی آداب و ترتیب و با شونه کردن کاکل خدا و دوختن چارقش بهش نزدیک شد، چرا اتحاد جانهایی به این سیاق در زمین نتونه زمینه اتحاد وجودی با نیروی برترو فراهم کنه؟ کی می یاد اون روزی که دانای کل، موسی های به خیال خود حق گوی زمانو که به هر که مثل اونها نمی اندیشه به درشتی می گن، "های خیره سر شدی، خود مسلمان ناشده کافر شدی"، با عتاب خطاب قرار بده و اونها رو در پی یافتن روح سرگردان کرده آدمی در بیابان جهل و خرافه، روان کنه؟ 

 

پی نوشت 1: ظاهرا برادران متعبد متعهد زود دست به کار شدند. پیشنهاد ایجاد وزارت امر به معروف و نهی از منکر هم از راه رسید!! 

پی نوشت 2: این جمله آقای کدیور رو باید به خط زر نوشت: "بر خدایی که چنین نمایندگانی بر روی زمین دارد باید کافر بود"